Corona

Update 14 oktober 2020

  1. De groepsgrootte.
    We mogen nog buiten sporten en willen dan ook graag onze “faciliteiten” aanbieden alleen zal het in een wat beperktere vorm zijn.

    Vanaf heden fietsen we nog in groepen van maximaal 4 personen.

    Zijn we met meer leden, dan houden we gepaste afstand tussen de groepen en komen we niet samen!
    Zie hier alstublieft op toe, is het niet voor jezelf dan is het wel voor jouw collega fietser.

    Wanneer je je niet fijn voelt bij het fietsen met maximaal 4 personen of je voelt je niet fit, dan verzoeken we je niet deel te nemen.

    Met een kleine groep gaat dat nu eenmaal makkelijker dan met een grote groep. Iedereen houdt dan overzicht op de weg en omgeving. We hanteren dezelfde handelswijze als in de afgelopen periode. 

  1. De route.
    We laten drukke fietsroutes even links liggen en kiezen een route over rustige wegen. Je vermijdt zodoende de drukte en houdt makkelijker 1,5 meter afstand van anderen.

    Er zal door de routecommissie een route gedeeld worden voor:
    Woensdagavond: 19:00 uur
    Zaterdagmiddag: 13:00 uur
    Zondagochtend: 9:00 uur

    We melden ons niet met +1 aan en wel om de volgende reden:
    Stel, er hebben zich 4 leden aangemeld en jij bent nummer 5, dan kan het zijn dat jij je niet aanmeld (omdat je zou kunnen denken alleen over te blijven) Als er bij de opkomst nu wel 5 deelnemers zijn, dan nemen we aan dat we allemaal het besef hebben om te splitsen in een groep van 2 en 3 personen met daartussen een gepaste ruimte.
    Ben je nummer 6 of 7, dan wordt jouw groep dus vanzelf iets groter😉.

    We willen dan ook geen georganiseerde groepen groter dan 4 personen in onze clubkleding zien rijden.

  1. Kijk ver vooruit.
    Zo heb je voldoende tijd en ruimte om je snelheid aan te passen en je positie op de weg te kiezen als je andere weggebruikers ziet. Vandaar ook de keuze voor kleine groepjes.
  1. Gebruik een bel.
    Overbodig misschien, maar toch .Daarmee maak je kenbaar dat je gaat inhalen. Gebruik tekens om de anderen in de groep te waarschuwen voor tegemoetkomend of inhalend verkeer. Zo hoef je niet te roepen naar elkaar.
  1. Haal alleen in als er voldoende ruimte is.
    Als dat betekent dat je even moet wachten, fiets dan op gepaste afstand achter de ander.
  1. Lekke band? Van de weg of fietspad af.
    Ga  bij pech, zoals een lekke band, van de weg of het fietspad af. Zo maak je ruimte voor anderen.
  1. Maak afspraken.
    Bijvoorbeeld over hoe je met elkaar communiceert. Schreeuw zo min mogelijk en we gebruiken zoveel mogelijk tekens: bij afslaan je arm uitsteken, wapperen als er iets op de weg ligt, en bij stoppen je linkerhand de lucht in.
  1. Rijden met een wegkapitein.
    We rijden in elke groep met een wegkapitein. Deze heeft de taak ervoor te zorgen dat alles veilig verloopt en andere weggebruikers zo weinig mogelijk hinder ondervinden van onze groepen. Deze beslist altijd, over de route, pauzeplek en zo mogelijk andere aanwijzingen.
  2.  Tot slot.
    We hopen op jullie begrip en snel weer groen licht te krijgen, om de geplande activiteiten weer als vereniging te kunnen oppakken.